Aldrig Mere Krig Pacifisme er en livsholdning
menu
<   Se alle Kommentarer
Share button


AMK har fået nyt og fælles kartotek

logo AMK har udviklet på sit medlemskartotek, så arbejdet med dette nu kan deles af flere i bestyrelsen – vel at mærke bagved en gennemtænkt sikkerhedsmur.
AMK har valgt at bruge programmet OnlyOffice til denne opgave, da der dermed et godt styr på GDPR-reglerne om fortrolighed med personoplysninger.
For medlemmerne og for andre, der kontakter foreningen, giver dette nu mulighed for, at der altid kan være flere hænder og øjne på opgaverne, så det bliver mere overskueligt at få det hele gjort. Dette her lille skriv om foreningens brug af Onlyoffice, er i øvrigt al den betaling, som dette produkt vil koste os - da vi får det helt gratis i en særlig service, som Onlyoffice giver til frivillige foreningers arbejde.

De sidste mange år har regeringerne gjort det langt vanskeligere at være forening, såsom nedlæggelsen af Postgiro og liberaliseringen af postvæsenet. Tidligere blev meget af kartoteksarbejdet hjulpet godt på vej af giro, der fx automatisk opdaterede flyttede abonnenter og den slags. I dag er den slags både sværere og dyrere. Og det bare ud til at blive værre - men nu får AMK dog et bedre kartotek selv!
Tom Vilmer Paamand - april 2023








Flere historier fra de sidste år...
Herunder er en enkelt - klik dig videre til resten...


>  Krigsskib uden ID nedlagt af olietanker
Norge undgik snært et gigantisk olieudslip, da et topmoderne krigsskib kolliderede med en olietanker i en fjord ved Bergen på vej hjem fra en stor NATO-øvelse. Krigsskibet er svært at se på radar og viste ikke ID-signal.
Heldigvis var det kun den tre milliarder kroner dyre norske fregat der kuldsejlede, og nu måske er totalskadet. Uheldet kunne have været endt langt værre, da tankeren var fuldt lastet med knap 100 millioner liter olie, og krigsskibet med armerede torpedoer og anden ammunition, men det blev altså kun dets egen olie, der endte i havet.
Krigsskibet var fortsat på øvelse og havde slukket for sin lovpligtige ID-sender, hvilket kan have bidraget til at tankeren ikke opdagede det i tide. Senderen blev først slået til lige efter at ulykken var sket, og skibet viste sig så pludselig frem som “NATO Warship F313“. Moderne krigsskibe bygges med stealth-egenskaber, så de er svære at se på radar, og andre skibe har rapporteret, at de kun så ulykkesskibet som en mørk skygge. Krigsskibet blev advaret af Kystvagten i minutterne op til sammenstødet, men undlod at reagere.
Det var for nyligt en stor historie i Danmark, at et russisk skib sejlede våben til Vietnam gennem Storebælt. AIS-signalet var tændt, men med en ukorrekt beskrivelse af den sprængfarlige last. Det viste sig dog, at russerne havde fulgt alle regler ved at rapportere våbenlasten via VTS -systemet, som assisterer skibe gennem Storebælt.
Modsat har det ikke været fremme hvor ofte Danmarks og NATOs egne krigsskibe helt slukker for ID-senderne, og om dette er til besvær for den øvrige skibsfart. Fx sejlede det enorme engelske hangarskib HMS Illustrious i 2012 gennem Øresund uden hverken nationalflag eller AIS-signal. Der har været tilsvarende problemer med danske kampfly og spionfly fra USA, der fx fløj ind over Sverige uden tilladelse og med slukkede ID-sendere.
Det norske eksempel viser at dette problem også findes til havs, og hvilke enorme konsekvenser militærets bevidste omgåelse af sikkerhedsregler kan få for miljøet - uanset om krigsskibene er fra Rusland eller er Danmarks egne.

Tom Vilmer Paamand - november 2018









... Aktuelle indlæg
... Uaktuelle indlæg
... Aktuelle kommentarer
... Uaktuelle kommentarer

AldrigMereKrig.dk ©2025