Google-ansatte i sen protest over udvikling af våben
"
Google should not be in the business of war" lyder
opfordringen fra 3.000 af Googles ansatte. De
beklager, at Google nu udvikler kunstig intelligens for USAs forsvarsministerium til brug for overvågning med droner. Google forklarer selv, at det såkaldte
Project Maven ikke udvikles til at
affyre våben med, men som protesten anfører vil militæret eje det færdige produkt, og kan dermed selv tilføje dræber-funktioner.
De ansatte er dog ret forsinkede i deres protest over et muligt militært Google-samarbejde, for den slags opgaver har firmaet haft i årevis. Oprindeligt lød Googles motto "
Don't be evil", men i 2015 fik firmaet det ny moderselskab Alphabet, der
skiftede fokus til det umiddelbart enslydende "
Do the right thing".
Men det "helt rigtige" for Google har hele tiden været lukrative militære kontrakter - selv om firmaet i 2013 pralede voldsomt med at nægte at modtage udviklingsstøtte fra DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Her nævnte Google så intet om, at deres kendte søgemaskine i 1990erne netop blev udviklet med
DARPA-støtte.
Grunden til DARPAs fornyede interesse var Googles udvikling af robotfirmaet Boston Dynamics, hvis primære produkt er mekaniske pakæsler til militær brug - men som Google
solgte fra i 2017. Google lægger afstand til regulær våbenproduktion, men har ikke problemer med sit tætte samarbejde med fx
Lockheed Martin eller den fortsatte nærkontakt til USAs
militære overvågningskolos
NSA, der kalder Google "
a key member of the Defense Industrial Base".
Det nævnte protestbrev fra medarbejderne må derfor skyldes, at selv de ansatte er forblændede af virksomhedens effektive mediepleje. Brevet om at Google skal holde sig fra krigsindustrien kommer derfor alt for sent. Tak alligevel, hvis brevet kan føre til en oprydning i firmaets etik - men Googles historie tyder ikke på det.
Flere historier fra 2018...Herunder er en enkelt -
klik dig videre til resten...
> Atomvåben er en selvmordsbombe ”
Bliv selvmordsbomber” er den lokkende overskrift på en veludført falsk
reklamekampagne mod den britiske flådes atombevæbnede ubåde. Logikken er skåret ud i pap i teksten:
At affyre ubådens missiler betyder sikker død, både for besætningen selv og for millioner af mennesker.
Gadeplakaterne er troværdigt underskrevet med
RoyalNavy.org.uk, som naturligvis fører til en tilsvarende falsk hjemmeside, som absolut er et besøg værd. Reklamen er et par år gammel, men så overbevisende at DSEI i London, verdens største våbenmesse, aktuelt selv blev lokket til at
rundsende forfalskningen på Twitter!
Plakataktionen er en af de mange kreative aktionsformer mod våbenmessen, som rammer London hvert andet år i september. Udover forsøg på at
blokere adgangen til messen, gøres der også opmærksom på våbenpusherne gennem kunstudstillinger som
ArtTheArmsfair og lignende
spraglet kritik.
Tom Vilmer Paamand - september 2019
...
Aktuelle indlæg
...
Uaktuelle indlæg