er forbudt gennem FN-konventioner, som Danmark, men ikke USA, har tilsluttet sig. USA
den slags grimme våben til Ukraine, hvilket de tilsluttede FN-lande burde reagere på. Hvad angår klyngebomber, er det direkte en
”.
atter med, at de leverede våben er af en høj kvalitet, der selv slukker for mekanikken – men dette er
en pålidelig metode. FN-aftalen mod landminer blev vedtaget i 1997 efter en omfattende kampagne, som også AMK var aktiv i. Uanset hvilke krige og konflikter, der blusser op, er den slags aftaler lavet til at gælde netop i tilspidsede situationer – for at nedbringe død og lemlæstelse blandt civilbefolkningen, både under og efter stridighederne. Aktuelt gælder dette naturligvis også, selvom Rusland spreder landminer overalt.
Flere historier fra 2021...Herunder er en enkelt -
klik dig videre til resten...
> NATO-land blokerer dansk våbentransport til Israel
Danske skibe fragter som altid våben til dumme krige, men nu er "Marianne Danica" fra rederiet H. Folmer & Co blevet
nægtet adgang til en spansk havn, da Spaniens regering simpelthen
blokerer for al våbeneksport til Israel - også på besøgende skibe.
Selvsamme rederi har bragt våben til alverdens diktatorer i en menneskealder. Rederiet fragtede i 1980erne våben til Iran-Irak krigen, og netop det her omtalte skib trak
overskrifter 30 år senere, for at hjælpe det egyptiske regime med at slå oprør ned med dødelig tåregas - og derpå for at smugle
tortur-udstyr til Sudan.
Og så nu igen, uden at nogen hidtil har bremset rederiets blodige ihærdighed. Direktøren kalder den spanske reaktion for
"chikane" - og det er fuldt forståeligt, for han
har hidtil, med de bevidst gennemhullede
danske regler, kunnet manøvrere sig fri af tidligere kritik - og så må det da også overraske ham, at der denne gang er mærkbar konsekvens.
Danmark er en søfartsnation. Dette siges ofte med stor stolthed, men har altid dækket over at de store skibsredere, fra Mærsk og nedefter, har fået frit spil til selv at skrive reglerne. Søfartsstyrelsen har såmænd selv
opmuntret de danske rederier til at satse på transport af sådant farligt gods, og der er kun beskedne restriktioner på våbentransport imellem visse tredjelande.
Når globale menneskerettighedsorganisationer som
Amnesty International kræver indgreb
imod dette fribytteri, affejes det blankt. Modsat sendes flåden afsted
omgående, når danske rederiers våbeneksport til sprængfarlige områder bliver hæmmet af piratangreb - den mest kendte
kapring ramte ramte netop nævnte rederi.
Sagen understreger også hvorfor det er farligt, at Danmark
opgiver suverænitet over egne havne og flyvepladser. USA kan uden opsyn frit benytte Danmark som transitland for våben,
der kan være
på vej til slyngelstater.
Spanske aktivister har
argumenteret deres forbud igennem med henvisning til, at eksporten er
i strid med FNs traktat om våbenhandel, og er en
overtrædelse af Den Internationale Straffedomstols afgørelse om folkedrab. Danmark bør vælge at følge Spaniens gode eksempel, og blokere danske rederiers våbenleverancer til Israel - samt også til Mellemøstens andre slyngelstater, tak!
Undervejs blev Tjekkiet påstået som modtager af våbnene, men skibets rejserute viser at det er på vej ind til Haifa i Israel.Tom Vilmer Paamand - maj 2024
...
...