Fynske medlemmer af AMK og lokale fredsvenner trodsede regn og blæst foran Odense Rådhus et par timer, for at markere FN-dagen den 24. oktober. Gruppen stillede op med fem blå FN-flag og et AMK-banner. Vi ønskede at markere 80-året for grundlæggelsen af De Forenede Nationer i 1945, hvor 51 af verdens nationer efter 2. Verdenskrigs rædsler forpligtede sig til at bevare fred gennem internationalt samarbejde og kollektive sikkerhedstiltag. Vi glæder os over, at FN trods mange udfordringer fortsat eksisterer, og at nu 193 nationer efter 80 års virksomhed er repræsenterer i FNs forsamlinger og komiteer, hvor de jævnligt mødes til forhandlinger trods de mange krige og konflikter, som fortsat findes rundt i verden. Vi ønskede en stilfærdig samtale med de fremmødte og forbipasserende om FNs betydning nu og fremover i en verden fyldt med ufred og lokale krige. Til vores egen overraskelse ville mange af de forbipasserende på trods af ruskvejret gerne tale med os om FNs betydning og den aktuelle situation i verden. Flere valgte også at skrive under på borgerforslaget, ” Støt freds- og konfliktforskning og oplysning om freds- og konfliktløsninger med 1 % af de samlede forsvarsudgifter” . De som stoppede op og talte med os, fik udleveret et nummer af vores medlemsblad. Mange udtrykte respekt og anerkendelse over, at vi stod der med FN-flag og udtrykte tilsvarende ærgrelse over, at der ikke er en aktiv fredsbevægelse i Odense, som de kunne tilslutte sig. Vi holdt stand i to timer trods vejr og vind, og var enige om, at det helt bestemt havde været besværet værd. Vi var også glade for at have fået udvidet vores viden gennem vores forberedelsesmøder om FNs virksomhed, og om den betydning FN har trods begrænsninger og udfordringer. Vi vil på gaden igen, når lejlighed og mulighed byder sig til, og gerne i samarbejde med andre foreninger og grupper, herunder FN-forbundets lokale gruppe på Fyn. Det kunne for eksempel være på FNs internationale fredsdag den 21. september 2026. Vi opfordrer derfor flere lokale grupper til at gå på gaden samme dag i 2026 for FN, og til at vi eventuelt forbereder os sammen online i god tid før.
> Danmark i front mod tortur - næsten FNs Torturkonvention skal underskrives af samtlige nationer inden 10 år, og torturen skal stoppes, hvor den fortsat foregår. Danmark står sammen med Chile, Ghana, Indonesien og Marokko bag første del af dette initiativ. En række dialog¬møder skal hjælpe de fire andre lande videre - men Danmark lever ikke selv op til konventionen. Vores krige i Irak og Afghanistan har vist, at Danmark villigt udleverer krigsfanger, selv hvor de risikerer tortur. Danmark samarbejder med andre efterretningstjenester om oplysninger, der er fremskaffet under tortur. Og dansk straffelov forbyder ikke specifikt tortur. Endelig er der Danmarks usædvanligt udbredte brug af isolationsfængsling, som FNs torturekspert i 2009 udtalte “gav anledning til stor bekymring“. Social¬demokraternes daværende retsordfører Karen Hækkerup bakkede forsigtigt op med at “der er fanger, der sidder længere, end det er forsvarligt“, og at der er “klart brug for revurdering af reglerne“. Men hun holdt fast ved, at det “uden tvivl er et nødvendigt redskab i fængselsverdenen at isolere indsatte - også i mere end to uger“. Den første forstander af Vridsløselille Forbedringshus skrev allerede tilbage i 1867, at “Isolationsfængsling medfører betydelige farer for fangerne“. Karen Hækkerup er nu justitsminister, og Danmark ligger fortsat i front i vor del af verden med isolations¬fængsling, ofte i månedsvis. For¬håbent¬ligt kan de nye samarbejdspartnere hjælpe også Danmark med at rydde op. Tom Vilmer Paamand - marts 2014
Red klimaet - stop krigen! De små fredsgrupper i Danmark har ikke i grundlaget for klimademonstrationerne den 29. november fået tilføjet den væsentlige gensidige sammenhæng imellem krig, miljø- og klimaødelæggelse: - Dels på grund af den skærpede kamp om ressourcerne, der vil komme, hvis vi ikke får bremset opvarmningen af kloden med en følgende ond cirkel af spændinger og krige, der vil være ødelæggende for konstruktivt samarbejde om fælles fredelige og også socialt bæredygtige klimaløsninger. - Og dels bidrager de militaristiske tankegange, der ensidigt befordrer en fokusering på at vinde gennem voldelige konfliktløsninger med en ressourcekrævende og miljø- og klimaødelæggende oprustnings- og krigsindsats, som typisk skaber kaos, flygtninge og et gensidigt offer-, had- og voldsspiral, der så også destruerer viljen og prioriteringen af kampen for vor fælles klima. - Og denne øgede internationale spænding øger så også risikoen for direkte udløsning af en krig med atomvåben udover den altid lurende udløsning af den globalt miljdelæggende atomvåbenkrig ved en fejltagelse, hvilket har været tæt på mange gange som vi f.eks. ser det i den danske dokumentarfilm “Manden der reddede verden“. Herefter har vi stadig til gode at finde ud af, hvordan fredsbevægelsen så igennem opbygningen af en fredsstruktur vil forebygge og løse konflikter ved brug af ikkevoldelige midler inden konflikterne når at udarte i ustyrlige voldsspiraler - med ødelæggelse af miljø og klima til følge. Og når krigsdestruktionen så nu galopperer, så må vi lære at få øje på menneskehedens fælles humanitære-, miljø- og klimainteresser, forsones og gøre os alle til vindere. Og vi må alle sikre bæredygtigheden igennem opbygning af en fredskultur med værdsætning af vores jord som fælles livsgrundlag. Arne Hansen - november 2015
> Storbritannien bryder med atomtraktat Fra Fredsministerium :I disse tider, hvor mange eksperter mener at risikoen for en atomar katastrofe er på sit højeste siden Den Kolde Krig, har Storbritannien besluttet at forøge sit arsenal af atomvåben. I lighed med FNs generalsekretær er Fredsministerium meget bekymret over Storbritanniens signal til verden. I det af folketinget vedtagne forslag V60, som afsluttede forespørgselsdebat F34 den 22. januar 2021 om tilslutning til FN-traktaten om forbud mod atomvåben (TPNW), støtter Folketinget ”det ultimative mål om en verden uden atomvåben i fuld overensstemmelse med ikkespredningstraktaten (NPT) og med Danmarks forpligtelser i NATO”. Derfor bør den danske regering snarest, og gerne allerede på udenrigsministermødet den 23. marts, påpege overfor Storbritannien, som er vores tætte allieret i NATO, at beslutningen om atomoprustning er i strid med forpligtelserne i NPT-traktaten s artikel VI, som lyder: ”Enhver deltager i denne traktat forpligter sig til i god tro at fortsætte forhandlingerne om effektive foranstaltninger til en snarlig standsning af kernevåbenkapløbet og til kernevåbennedrustning samt om en traktat om almindelig og fuldstændig nedrustning under streng og effektiv international kontrol.” Fredsministerium - marts 2021